Myndighet i Stockholm har behov av en interim IT-chef medan ny chef rekryteras. I uppdraget ingår att omhänderta det nära ledarskapet gällande personal- och verksamhetsansvar. Det inkluderar ett övergripande ansvar för myndighetens IT-drift och support, IT-infrastruktur och applikationer samt cyber- och informationssäkerhet. Säkerställa framdrift i projekt som berör interna AI-lösningar, digitala samarbetsytor och förutsättningar för digitala möten, att fortsatt driva utvecklingen och förvaltningen av digitala verktyg
Arbetsuppgifter
- Personalansvar för enheternas medarbetare som för närvarande är nio anställda samt fyra konsulter. Där ingår bland annat funktioner för drift och support, förvaltning, produktägare, utvecklare och informationssäkerhet.
- Verksamhets- och budgetansvar för enheternas ansvarsområden.
- Utveckla enheternas arbete samt att löpande anpassa och driva verksamheten efter nya förutsättningar.
- Nära samarbete med hela myndigheten för att arbeta med utveckling av digitala lösningar utifrån verksamhetens behov.
- Rapportera till myndighetens ledningsgrupp samt delta i avdelningens ledningsgrupp.
Uppdragstid
Start: 2025-11-03
Slut: 2026-04-30
Möjlighet till förlängning: 8 förlängning/ar á 1 månader
Uppdragsstart är i november 2025, dock senast 8 december. Anbud med möjlighet till start tidigt i november har högre prioritet. Uppdraget ska kunna påbörjas senast 8 december
Efterfrågad kompetens
Ska-krav
- Erfaren som ledare/chef med dokumenterad erfarenhet av arbete med de frågor som ligger inom enhetens ansvarsområde, exklusive säkerhetsskyddsfrågor. Minst tre års erfarenhet av chefs- och ledarskap med personal- verksamhets- och budgetansvar samt har arbetat i strategisk ledningsgrupp och van att presentera för högsta ledning.
- Erfarenhet av chefskap minst 2 år i liknande verksamhet i statlig myndighet värderas högre än erfarenhet från andra branscher.
- Erfarenhet av att analysera verksamhetsbehov och kravställa inom området, både internt och mot externa leverantöre
- Kan uttrycka komplicerade tekniska frågeställningar på ett målgruppsanpassat sätt och har mycket goda skriftliga och muntliga kunskaper i både svenska och engelska
- Utvecklingen av digitala verksamhetsstöd förutsätter ett väl fungerande samarbete med övriga enheter och funktioner vid myndigheten. Även det strategiska informationssäkerhetsarbetet behöver ske i nära samverkan med verksamheten
- Erfarenhet av upphandling i statlig myndighet och är väl förtrogen med regelverken på området.
- Erfarenhet av förändringsledning
- Erfarenhet av iterativ systemutveckling ex. agil metod.
Personliga egenskaper
- God analytisk förmåga
- Initiativtagande
- God samarbetsförmåga
- Lösningsorienterad
- Noggrann
- Strukturerad
- Lyhörd
- Kommunikativ och ha förmåga att skapa ömsesidig förståelse
- Förmåga att entusiasmera
- God problemlösare
- Hög integritet
Bör-krav
- Erfarenhet av arbete med data- och integritetsskyddsfrågor, riskbedömning och informationsklassning.
- God kännedom om olika styr- och förvaltningsmodeller inom it-drift, som till exempel ITIL, PM3 och PPS.
- Erfarenhet av utveckling av rutiner och styrdokument.
- Erfarenhet av arbete med intern IT-drift i nära samarbete med externa IT-leverantörer och outsourcade it-funktioner.
- Implementering av interna AI-lösningar och god förståelse för hur AI kan stötta och effektivisera arbete i tjänstemannaorganisationer. – Högre vikt
Intervju
Myndigheten kommer att kalla slutkandidater till en intervju. Intervjun, ca 1 timme, genomförs på myndighetens kontor nedan tider. Det är därför ett krav att offererad konsult ska finnas tillgänglig för intervju minst två av dessa tider:
23 oktober kl. 10.30–12.00 eller 14.00-17.00
24 oktober kl. 09.00-12.00 eller 13.00-15.00
27 oktober kl. 09.00-12.00 eller 13.00-16.00
Svar önskas senast: 2025-10-10 kl 12:00
Annonsen kan komma att stängas tidigare.
Vid offerering ska kompetensmatris fyllas i och skickas in i word-format utöver CV (på svenska).
(Kompetensmatrisen hittar ni för nedladdning efter att ni tryckt på visa offertformulär)