Välkommen till Levigos annonssida. Om du har några frågor om annonsen så kan du kontakta oss via nedanstående uppgifter.
Uppdragsansvarig
Kontakt
uppdrag@levigo.seRoll
Undervisning inom IT Service Management och ITIL
Pris
null
Kompetensnivå
null
Omfattning
null
Uppdragstid
v. 19-22 2025
Placeringsort
Mölndal
Om uppdraget
Levigo söker konsult för undervisning i utbildningen inom IT Service Management och ITIL till Campus Mölndal.
Kursperiod: Vecka 19-22, 2025
Kurs: IT Service Management och ITIL 15 yh poäng (YH01099-2023-2)
15 yh poäng motsvarar 45 undervisningstimmar.
Kursbeskrivning:
Kursen ger grundläggande kunskaper om IT Service Management och ITIL. Denna grundkunskap förbereder för IT-branschens praxis avseende utformning av
IT-tjänster, relationer och avtal med kund, samt leverans- och supportorganisationer. De studerande ska få grundläggande kunskap i linje med ITIL
Foundation ramverket, inklusive dess terminologi, struktur och koncept.
De studerande lär sig om IT Service Managements livscykel, värdekedja samt tillhörande praxis/processer. Innehållet baseras på ITIL och innehåller
referenser till både ITIL v3 och ITIL 4. Kursen innehåller processkunskap, dimensioner, styrning och principer där teori varvas med praktik.
Kursen fokuserar ITIL:s ramverk i stort men även ITIL:s principer och processer kring projektledning (PM), affärsprocesser (Business Workflow /
Tjänsteförvaltning och utveckling), samt kompetensutveckling för arbetskraften (WF Talent).
Uppdragsbeskrivning
Planering, genomförande och efterarbete
Uppdraget som kursansvarig lärare är ett helhetsuppdrag som inkluderar förarbete och efterarbete
utöver själva undervisningen. Observera att ersättningen för uppdraget inte har någon garanterad
koppling till det totala antal timmar konsulten behöver lägga, vilket kan variera beroende på erfarenhet
och arbetssätt.
I uppdraget ingår att i god tid innan kursen startar tillsammans med uppdragsgivaren se över och vid
behov utveckla kursplanen för kursen. Detta ger konsulten en möjlighet att påverka uppdragets
formella styrdokument. Senast tre veckor innan kursen startar delar konsulten sin kursplanering med
utbildningsledaren och tillsammans förs en pedagogisk dialog som ska säkerställa att undervisnings-
och examinationsformer möter kursens mål och betygskriterier. Eventuella obligatoriska moment samt
tider för examinerande moment och omtentatillfällen beslutas vid detta möte. Prov som sker online
ska registreras i exam.net.
Under kursens gång ger läraren återkoppling till de studerande hur de ligger till i relation till kursens
mål. I det fall någon av de studerande inte uppnått samtliga mål för godkänt har de studerande rätt till
upp till två omprov/ kompletteringar per kurs. Konsulten ansvarar för att utforma omprov samt bedöma
dessa. Undervisande konsult ansvarar för att sätta betyg senast två veckor efter avslutad kurs, samt
att sätta betyg vid omprov/komplettering senast två veckor efter att omprovet genomförts.
Kursmaterial och äganderätt
Konsulten ansvarar för att ta fram kursmaterial, i form av länkar, kurslitteratur eller eget framställt
material. Konsulten behåller rätten till sitt eget material, men skolan har också lov att använda
kursmaterial och examinationsuppgifter som inspiration i framtida utbildningar eller kurser.
Digital pedagogik
På Campus Mölndal arbetar vi för att utveckla en digital pedagogik och uppmuntrar inslag av inspelat
material, gemensamma chattgrupper och andra digitala samarbetsformer. Särskilt viktiga
genomgångar som är avgörande för att klara kursen eller som kan behöva repeteras kan med fördel
spelas in och göras tillgängliga online för de studerande.
I det fall en utbildning erbjuds på flera orter kan det bli aktuellt att undervisningen streamas och delas
med studiegrupper på annan ort, samtidigt som undervisning sker i klassrummet.
Samarbete med skolans personal
Samarbetet präglas av regelbunden avstämning och pedagogisk handledning/dialog motsvarande ca
30 minuter/vecka (eller mer, om det krävs för att säkra en god pedagogisk leverans).
Uppdraget inleds med en introduktion tillsammans med utbildningsledare (ca 2 timmar) senast tre
veckor innan kursen startar. Konsulten introduceras för skolans arbetssätt och rutiner, samt genomför,
i de fall det är möjligt, ett klassrumsbesök för att träffa de studerande och lärare i tidigvarande kurs.
Konsulten introduceras för skolans lärplattform och delar med utbildningsledaren det material och den
information som ska läggas upp på lärplattformen.
*I det fall konsulten saknar eller har begränsad tidigare pedagogisk erfarenhet ingår i uppdraget även
att delta vid en pedagogisk grundgenomgång (ca 3 timmar) tillsammans med någon av Campus
Mölndals pedagogiska personal i god tid innan kursen startar.
Skolans utbildningsledare finns som ett stöd under hela uppdraget för att ge tips och
rekommendationer om hur det pedagogiska arbetet kan underlättas och effektiviseras.
Utbildningsledaren avlastar konsulten genom att hantera allt som inte direkt rör undervisning och
bedömning av kursen. Detta gäller både administrativa uppgifter och studerandeärenden.
Kontinuerligt under kursen sker avstämningar mellan lärare och utbildningsledare för att tidigt kunna
fånga upp om justeringar av planen behöver göras för att säkerställa att alla studerande ges möjlighet
att nå samtliga mål. Skolan har ett pedagogiskt ansvar för leveransen och det ingår därför i
konsultens uppdrag att samarbeta kring det pedagogiska upplägget.
För den som vill bygga ett långsiktigt samarbete med Campus Mölndal erbjuds pedagogisk
kompetensutveckling en gång per termin där skolan står för utbildningsinnehållet medan konsulten
bidrar med sin egen tid.
Samarbete med övriga undervisande konsulter
För att säkerställa en jämn nivå och att utbildningen följer en röd tråd vill vi att undervisande konsulter
som kommer in senare i utbildningen besöker klassen i en tidigare kurs för att träffa både lärare och
studerande för att få en uppfattning om vad de studerande kan och på vilken nivå undervisningen
bedrivs. På samma sätt förväntas konsulten ta emot och dela med sig av sina erfarenheter av
undervisningen i klassen till efterkommande lärare. Vår förhoppning är att de konsulter som
undervisar inom samma utbildning ska se ett värde av att ingå i ett team som gemensamt arbetar mot
samma mål - att våra studerande får jobb efter examen. Det är även önskvärt att läraren deltar vid
utbildningens uppstart för att presentera sig och sin kurs och träffa de studerande.
Lärplattform, personuppgiftshantering och likabehandlingsplan
Konsulten förbinder sig att använda skolans lärplattform för kursmaterial, studiedokumentation och
bedömning av studerandes resultat. För närvarande använder vi oss av Google Classroom och
Studybee för bedömning.
All hantering av känsliga personuppgifter såsom bedömningar och betyg får endast ske via skolans
lärplattform.
Konsulten ansvarar för att personuppgifter hanteras enligt gällande lagstiftning avseende dataskydd
och följer Campus Mölndals riktlinjer gällande hantering av personuppgifter.
Konsulten ska sätta sig in i Campus Mölndals Likabehandlingsplan och arbeta i enlighet med denna.